بزرگسال, بیماری, دانستنی

درمان سردی معده با داروهای گیاهی

سردی معده چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، باید این نکته را بیان کنیم که برای هضم مناسب و کامل غذا در معده به حرارت کافی غریزی نیاز داریم. حال اگر به هر دلیلی از جمله سوء مزاج، این حرارت کاهش پیدا کند، معده ما سرد می‌شود. در نتیجه واکنش‌های لازم برای هضم غذا در معده اتفاق نمی‌افتد. این شرایط موجب ضعیف شدن معده، نفخ، رفلاکس، افزایش اشتها و به تبع آن افزایش وزن خواهد شد.

سردی معده معمولا به صورت غلبه بلغم در معده اتفاق می‌افتد. منظور از بلغم، مزاج سرد و تر، یکی از چهار مزاج طب سنتی (دم، صفرا، بلغم و سودا) است. مهم‌ترین علت سردی معده سبک زندگی ناسالم و تغذیه نادرست است. مصرف زیاد غذاهای با طبع سرد یا به اصطلاح “سردی‌ها” موجب تجمع بلغم و سرد شدن معده می‌شود. علاوه بر این تند خوردن و خوب نجویدن غذا نیز می‌تواند به سردی معده کمک کند. چرا که در این حالات فرد با خوردن آب و مایعاتی مانند نوشابه سعی در قورت دادن غذا دارد.

به طور کلی مصرف غذاهای دیرهضم، درهم خوری، نوشیدن آب یخ و غذاهای با طبع سرد، مهم‌ترین علل سوءهاضمه و سردی معده به شمار می‌روند.علاوه بر عادات غلط تغذیه برخی عوامل دیگر مانند استرس، مصرف برخی داروها، عفونت هلیکو باکترپیلوری، التهاب مخالط معده و آسیب به لایه‌های محافظ معده نیز در ایجاد سردی معده تاثیرگذار هستند. اما برای درمان سردی معده چه باید بکنیم؟ در ادامه به این پرسش به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

علائم سردی معده در بزرگسالان

همانطور که در بخش قبل گفتیم برخی عادت‌های غلط تغذیه‌ای باعث ایجاد سردی معده و تشدید علائم آن می‌شود. این علائم در برخی موارد تا مدت زمان طولانی پابرجا هستند و گاهی اوقات به صورت تکراری ظاهر می‌شوند. از علائم سردی معده در بزرگسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوءهاضمه و دیر هضم شدن غذا
  • نفخ و تجمع گاز در معده
  • رفلاکس معده (ترش کردن)
  • احساس سوزش در مری و سر معده
  • چاقی در نواحی شکم، باسن و ران‌ها
  • احساس درد و فشار در ناحیه شکم
  • بی‌حالی و حالت تهوع
  • اسهال یا یبوست

سردی معده و چاقی

یکی از آزاردهنده­‌ترین علائم غلبه­ بلغم یا سردی معده، چاقی شکمی یا به اصطلاح چاقی بلغمی است که در واقع به علت تجمع بلغم و چربی در دور کمر و شکم یا در باسن و ران به وجود می‌آید. ممکن است خود فرد لاغر باشد اما اندام وا رفته‌­ای داشته باشد و دور کمرش زیاد باشد.

زمانی که معده ما به دلایل مختلفی که در بخش‌های قبل اشاره شد، حرارت خود را از دست بدهد و سرد و مرطوب شود، هضم غذا دچار مشکل می‌شود. از همین رو معده ما ضعیف شده و در نتیجه افزایش وزن ایجاد خواهد شد.

سردی معده و رفلاکس

رفلاکس معده که نام عامیانه آن در بین ایرانیان، ترش کردن است، به علت اختلال در عملکرد ماهیچه‌های انتهای مری به وجود می‌آید. این عارضه باعث برگشت غذا و سر ریز شدن اسید معده از داخل معده به مری می‌شود. دلیل اصلی رفلاکس، ضعیف شدن معده و عضلات و ماهیچه‌های آن است که سردی معده یا بلغم از علل ضعیف شدن معده هستند.

سردی معده و بوی بد دهان

برخی افراد هنگام بیدار شدن از خواب، با طعم و بوی بد در دهان خود مواجه می‌شوند و این مشکل برایشان بسیار آزاردهنده خواهد بود. در اغلب موارد وقتی فرد بعد از بیدار شدن چیزی بخورد، این بوی بد از بین خواهد رفت. اما اگر بوی بد دهان با غذا خوردن کاهش پیدا نکند یا حتی پس از مصرف غذا تشدید شود، این موضوع ناشی از غلبه بلغم و سردی معده خواهد بود. به عبارتی بلغم فاسد شده در ایجاد بوی بد در دهان نقش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *